Sunday, January 28, 2024

Graduation Papers

Every year in December, fourth-year students in the Communication Department at Kogakkan University must submit a graduation paper or project to graduate. Although the graduation papers are generally not available to be read by the general public, one of my students in 2020 submitted an especially well-researched thesis that was later published in the Kogakkan Ronsō 皇學館論叢 journal as 「戦時下における遊びと食事 : 太平洋戦争中の人々の暮らし」(Play and Food in Wartime : People's Lives during the Pacific War), so it is available to view online (in Japanese).



It seems to me that the requirement to write a graduation paper independent of any specific class can be a really valuable experience because it provides an opportunity to make a meaningful contribution to a field of study after a long research and writing process. In my final seminar at Kogakkan, students submitted papers with the following titles:

  1. 英語音声指導の現状と改善策 ―中学校におけるやり取りを中心に―
  2. 日本におけるオートバイロードレースの現状と課題 ―魅力発信の比較研究―
  3. 文明の衝突論の再検討 ―ロシアによるウクライナ侵攻を中心に ―
  4. 自転車ヘルメット着用における努力義務化の効果に関する一考察―安全意識向上を中心に―
  5. 観光地情報提供のデジタル化 ―伊勢志摩とクアラルンプールの案内を中心に―
  6. 伊勢湾のサワラブランドにおける高付加価値化 ―「答志島トロさわら」「波乗り鰆」の事例分析―
  7. 文化資源の商品化の一考察―「神宮杉」を中心に ―
  8. 先進国首脳会議と開催地の観光資源 ―2016年のG7伊勢志摩サミットと2023年のG7広島サミットの比較研究―
  9. ダークツーリズムの魅力に関する研究 ―チェルノブイリ原発事故とタイタニック号沈没事故を中心に―
  10. サッカー観戦から見る国内外のイメージと現実の考察
  11. 日本語教育におけるアスペクトの説明 ―日中の日本語教科書を中心に―

The titles cover topics that generally focus on culture or language education--ranging from a re-examination of Samuel Huntington's "clash of civilizations" theory with a focus on Russia's invasion of Ukraine (no. 3) to the digitization of information displayed or distributed at tourist attractions in Kuala Lumpur and Ise-Shima (no. 5) 





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